Veni Vidi Veritas


Samenvatting

Dit masterproject experimenteerde met manieren om Virtual Reality zich te laten verweven met het museumbezoek. Daarbij werd gewerkt rond de thematiek van het Gallo-Romeins Museum Tongeren. In het uiteindelijke prototype zet ik de smartphone van de museumbezoeker om tot een VR-gadget. Het project experimenteert met verschillende smartphone sensoren in combinatie met virtual reality. Het test de magneetsensor, GPS-sensor, bewegingssensoren en zo voort om de gebruiker verschillende manieren te bieden om interacties uit te voeren in VR. Dit biedt een alternatief, waarbij de museumervaring zich verweeft met het daadwerkelijke bezoek aan het museum, juist door het gebruik van de GPS sensor. Dit laat de gebruiker toe het juiste scenario te bezichtigen om de juiste plaats in het museum. De museumbezoeker treedt in dit prototype binnen in een Romeinse domus, een doorsnee stadswoning zoals we zouden kunnen verwachten in de stad Tongeren rond het jaar 150 v. C.    

Opstart van het project

Om de opstart te beschrijven haal ik graag het motto aan van het Gallo-Romeins museum. ‘Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging.’ Marcus Aurelius, Romeinse keizer-filosoof (121 – 180 n.Chr.) Een passende spreuk omdat deze thesis eerst en vooral gaat kijken wat er zich in de hedendaagse musea afspeelt. Zo leren we al snel dat musea veel mogelijkheden en kansen benuttigen om op diverse interactieve manieren informatie over te brengen aan de bezoekers. Van schermen tot fysieke puzzels, spellen, fliplabels en installaties in allerlei vormen en kleuren die de bezoeker engageren om in ontdekking te gaan met de materie van het museum.

Inspiratie

Virtual reality komt in de museumcontext van Vlaanderen en omstreken nog maar zelden voor. Daarbuiten zien we eigenlijk het nooit echt terug te vinden is op de museumvloer zelf. Maar eerder in aparte ruimtes met op maat gemaakte opstellingen. De thesis inspireert zich op het principe van de audiogids. Dit is een vaak terugkerend element in het hedendaags museumbezoek. De audiogids is een klein toestel dat de bezoeker mee neemt doorheen het museumbezoek. Het laat de bezoeker toe extra uitleg aan te vragen in de vorm van geluidsfragmenten, tijdens het museumbezoek.

VR

De manier waarop dit principe een link vormt met virtual reality en deze thesis, is doordat we de smartphone van de gebruiker dus kunnen omschakelen tot VR-gadget. Zo kan de bezoeker tijdens zijn bezoek ook rondkijken op bijvoorbeeld historische locaties die anders niet bereikbaar zijn. Om de gebruiker doorheen het museum zo eenvoudig mogelijk van locatie te laten wisselen valt het finale prototype op het gebruik van de GPS sensor. GPS-coördinaten worden zo gelinkt aan locaties in een virtuele scène. In het voorbeeld van deze thesis is dit dus een romeinse villa. Waarbij verschillende locaties in het museum verbonden zijn met ruimtes in de villa

Het prototype

De thesis diept hierna verder uit, door op zoek te gaan naar toepassingen binnen de virtuele scène die de bezoekers toe laten om de virtuele villa te manipuleren om manieren die anderzijds niet mogelijk zouden zijn. Een voorbeeld hiervan is het openen van de vloer om zo het hypocaustum of ondergronds verwarmingssysteem van de oude villa bloot te leggen. Daarnaast experimenteert het met een zoektocht naar objecten in combinatie met een hulp-figuurtje dat de blik van de gebruiker volgt om op een natuurlijkere manier duidelijk te maken waar hij of zij naar kijkt. Het prototype laat de gebruiker drie ruimtes, namelijk het Atrium, het Peristilium en een cubiculum.